Жизнерадостната и предаваща позитивни послания музика на Йохан Щраус-син ще звучи във вторник, 12 март, от 19 часа в залата на Бургаската опера във „Виенска кръв“. Историята, която ще бъде разказана чрез средствата на атрактивното и грабващо сетивата оперетно изкуство, е класическа – изневяра, поредица от интриги, забавни разминавания, обрати в сюжетното развитие, ситуации, изпълнени със закачки и свеж хумор, и, разбира се – великолепие от музикални и визуални послания. Освен бляскавата и обичана от всички поколения музика на Щраус, която е не само популярно звучаща, но и носи финес, нагласи за грабване на житейските радости и превръщането им в перманентно щастие, постановката на „Виенска кръв“ е атрактивна и като сценично оформление и костюми – те ще пренесат публиката на аристократичен бал в имение във Виена в средата на XIX век.
Всеизвестен е фактът, че оперетното изкуство е сложно и изисква комплексни качества у певците – не само гласови възможности, а и адекватно поведение на сцената, артистичност, хореографски умения и... щипка от невидимата субстанция, без която не може да се роди нито един качествен спектакъл – безспорен талант и желание да се твори изкуство. Допълнителен бонус за зрителите е фактът, че представлението се изпълнява на български език.
Зад диригентския пулт в атрактивния спектакъл на 12 март застава маестро Деян Павлов /гост/, който дирижира и „Цигански барон“, „Любовна история“, както и други спектакли и концерти на Бургаската опера, като винаги се приема радушно – както от публиката, така и от самите оркестранти и артисти. "Оперетата от Шраус-син е олицетворение на виенския вкус и изискани маниери – като квалитетно шампанско, което ще зареди Операта с неподражаема атмосфера. Удоволствие за мен е да работя с колегите от Бургаската опера, желая бляскав успех на всички във вторник!", казва за спектакъла маестро Павлов.
Режисурата на постановката, грабваща със своята аристократичен чар, динамика и прекрасни костюми, изцяло издържани в стила на епохата, е на Марио Николов, който е известен не само с многобройните си роли на родни и чужди сцени, а и като автор и водещ на предаването за класическа музика и джаз „Вечната музика“ по БНТ. Сценографията на постановката е на Иван Токаджиев – емблематично име в областта на сценографията за музикално-сценични изкуства, художник на костюмите е друг не по-малко титулуван творец, който за съжаление вече не е между нас – Цветанка Стойнова. Диригент на артистите от хоровия състав е Александър Чепанов, танците са дело на Галина Калчева, концертмайстор е Христо Белчев, помощник-режисьор – Лина Пеева, репетитор на балетния състав – Марина Змеева-Маркова.
Бургаската публика очаква с нетърпение дебюта на сопраното Нона Кръстникова и тенора Яни Николов в ролите на Графиня и Граф Цидлау. Сценичният тандем имаше своя дебют и в друго оперетно заглавие от Щраус-син – „Цигански барон“ – при пълен Летен театър по време на Бургаските музикални празници „Емил Чакъров“ 2023 през м. август, а с атрактивното заглавие, също по режисура на Марио Николов, бе открит новият Сезон 2023/ 2024 в залата на Операта в началото на м. октомври 2023 г. През летния сезон двамата солисти на Бургаската опера се представиха блестящо и на гастрол с концертния спектакъл „Любовна история“ – с музика от френското класическо кино, участваха и в оперетната гала „Любов, шампанско и кан-кан“ по сценарий и режисура на Марио Николов и под диригентството на маестро Страцимир Павлов, с която бяха закрити Бургаските музикални празници 2023.
Чудесното сопрано Нона Кръстникова, която има в репертоара си редица роли от световни оперни заглавия, в „Цигански барон“ за първи път пя в оперета, като не само съумя да изгради професионално вокалната партия на Сафи, наситена с трудност и изискваща широк гласов диапазон, но и представи ролята с артистизъм, настроение, закачка и финес. И много обич към изградения образ, което бе осезаемо. Младият тенор Яни Николов, за когото ролята на Шандор Баринкай също е дебютна, подходи с изключителен респект и детайлизирано вглеждане в образа, като откри интригуващи факти за българския произход на съкровището, което е крайъгълен камък в сюжета на "Цигански барон". Яни Николов изпълни трудната партия с лекота и нескрито удоволствие, а във вокално отношение бе безупречен.
Освен сценичен блясък и грабващи сетивата костюми и ефекти, спектакълът на „Виенска кръв“ гарантира и първокласен артистичен каст – освен двамата дебютанти в ролите, като Франциска Каляри на сцената излиза сопраното Мария Цветкова-Маджарова, в ролята на то Княз Ипсхайм-Гинделбах на сцената излиза баритонът Йордан Христозов, в образа на Йозеф ще видим Бранимир Недков, баритон, като закачливата красавица Пепи ще се представи сопраното Шмилена Султанова, Каглер ще бъде басът Петър Тихолов, като Мали на сцената излиза Калина Попова, мецосопран, за нея ролята също е дебютна, Граф Битовски ще бъде Александър Перпериев.
В пищния спектакъл с жизнеутвърждаващо звучене – така необходимо в семплите съвременни реалности, участват артистичните състави на оркестър, хор и балет на Държавна опера – Бургас.
„Това е една от най-хубавите оперети на Йохан Щраус-син. Популярна е в целия свят, изпълнява се във всички големи оперни театри в света. Тя представя характера на виенчаните в епохата, в която композиторът е живял и работил. Вино, жени, песни! Това е една невероятна музика, която характеризира виенските нрави!“ , казва в интервю за БНР – Бургас по повод предходен спектакъл режисьорът Марио Николов. „Виенска кръв“ не е позната на широката публика, но със сигурност ще се хареса на оперетните любители заради изключително популярните валсове, полки и ансамбли в произведението. Музиката е лежерна, сюжетът е много интересен, има конфликти и много развръзки и на края, като всяка хубава оперета нещата завършват с щастлив финал. Публиката харесва този спектакъл, премиерата му беше през 2017 г. на сцената на Летния театър“, разказва още Марио Николов.
За последен път оперетата „Виенска кръв“ бе представена през м. новемри 2021 г. Във вторник публиката ще има отново възможността да съпреживее истински музикален празник. На 12 март публиката ще има отново възможността да съпреживее истински музикален празник. Музиката на Шраус-син ще се "разлее" във вторник вечерта в залата на Операта, гарнирайки с финес, класа и изискани маниери атмосферата и добавяйки прекрасен привкус на аристократизъм и класа.
Билети за оперетата “Виенска кръв“ можете да намерите на касата на Операта, на каса „Часовника“ /пред хотел „България“/, както и в мрежите на Grabo https://grabo.bg/burgas/opereta-0bt25 и Eventim - https://www.eventim.bg/bg/bileti/drzhavna-opera-burgas-zala-opera-burgas-1406675/performance.html, както и в препратките към събитията в програмата: https://operabourgas.com/bg/programme в официалния сайт на Държавна опера – Бургас.
За диригента Деян Павлов:
Деян Павлов завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в София. След това Музикалната академия „Проф. Панчо Владигеров“ в класовете на проф. Георги Робев (хорово дирижиране), проф. Васил Казанджиев (оркестрово дирижиране), проф. Борис Хинчев и проф. Иван Вульпе (оперно дирижиране). Участва в майсторските курсове на проф. Карл Остерайхер (1986, 1988), проф. Хайнц Рьогнер (1989, 1990) и Иля Мусин (1991). Дирижира концерти и спектакли на Русенската филхармония и опера (1988-1991), ръководи Симфоничния оркестър в Пазарджик (1992-1998), диригент е в Пловдивската опера (1996-1998) и на Оперно-филхармоничното дружество в Пловдив (от 1998), музикален директор е на фестивала „Зимни музикални вечери“ в Пазарджик (1992-1999). От 2001 до 2012 е диригент на Младежката филхармония „София“ към НМУ „Любомир Пипков“. Между 2005 – 2009 води студентските оркестри на НМА „Проф. Панчо Владигеров“, а през 2013 започва да преподава „Оперно пеене с диригент“ към Вокалния факултет на Музикалната академия, където понастоящем е професор. Преподава и „Оперно – симфонично дирижиране“ към Теоретико-композиторския и диригентски факултет. През 2014 г. защитава научната степен „доктор“. В паралел с преподавателската си дейност е Главен диригент на Плевенската филхармония (2014 – 2021). Гастролирал е в Гърция, Германия, Великобритания, Испания, Швейцария, Турция, Чехия,Канада, Румъния, Бахрейн. Регистрира записи за радио и телевизионни канали в България, Испания и Румъния. От 1995 година до сега дирижира с Bulgarian Symphony Orchestra- SIF 309 филмова и съвременна музика за международни продуцентски компании. Записал е музика за над 500 филма, някои от тях отличени с награди „Сезар“ (2001, 2004), „Оскар“ (2009) и „Златна палма“ (2007). Води ежегодно майсторски класове по дирижиране. В репертоара си има произведения от всички стилове и жанрове. Деян Павлов е удостоен с грамота за „Върхови постижения в музикалната педагогика и изкуство” от НМУ „Любомир Пипков“ (2004), със „Златно петолиние“ от Съюза на българските композитори за високи постижения в интерпретацията на творби от български композитори и е лауреат на „Златно перо“ за принос към българската култура от Класик ФМ радио.
Нона Кръстникова – сопран, в ролята на Графиня Цедлау
Нона Кръстникова завършва оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова в НМА „Панчо Владигеров“ и до момента работи с нея като вокален педагог. Специализирала е като стипендиант в Модена, Италия, при Райна Кабаиванска и в оперното студио в Грац, Австрия. Участвала е в майсторски класове на Ана Томова Синтова (2011, 2014, 2015), Кири те Канава и Федерика фон Щаде (2008), за немска песен при проф. Хартмут Нол и др. Печели трета награда на Международния конкурса “Mirabent I Magrans” (2014, Sitges, Barcelona); на Международния конкурс за млади оперни певци „Борис Христов“ същата година, Гранд при на „Короната на Търново“ и трета награда на Международния конкурс за песенни дуа „Алза Респиги“ Верона, Италия. Нона Кръстникова е щатен солист на Опера Бургас, където има над десет главни роли като Мими от операта “Бохеми“, Тоска и Мадам Бътерфлай от едноименните опери на Джакомо Пучини, Амелия от „Бал с маски“ на Джузепе Верди, Графинята в „Сватбата на Фигаро, дона Елвира в „Дон Жуан" и Фьордилиджи в „Така правят всички“ на В. А. Моцарт, Микаела в „Кармен“ на Жорж Бизе и др. От 2011 година сформира дуо "Колаж" с пианиста Мария Русева.През октомври 2015 г. дуо "Колаж" печели трета награда на конкурса за песенни дуа “Елза Респиги” във Верона, Италия.
Яни Николов, тенор – в ролята на Граф Цедлау
Възпитаник на НУМСИ "Проф. Панчо Владигеров" град Бургас със специалност кларинет. Носител на множество награди в страната и чужбина. От 2009 година, студент в НМА "Проф. Панчо Владигеров"- София, със специалност класическо пеене, в класа на Мария Белчева. Още като студент е забелязан и първите роли не закъсняват. Дебютира на сцената на Софийската Опера и балет, в студентски проекти на акд.Пламен Карталов. Участник в множество майсторски класове на световни певци и музиканти като: Карло Коломбара, Роберто Скандюци, Лучана Динтино, Кристиан Бенедикт, Ричард Баркър, Дарина Такова , Орлин Анастасов, Емил Иванов, Катя Борисова, Иван Консулов и други. Участник в оперни фестивали и концерти в България, Гърция, Австрия, Румъния и Швейцария. Като най-престижни сред тях са: зала България със Софийска Филхармония, зала 1 на НДК с Филхармония Букурещ. Гост изпълнител в Евро Парламента в Брюксел, по случай националният празник на България, под патронажа на българското правителство.
Мария Цветкова-Маджарова, сопран – в ролята на Франциска Каляри
Мария Цветкова-Маджарова е родена в Бургас. Завършва ДМА “Професор Панчо Владигеров”- София в класа по оперно пеене на проф. Реса Колева. Солист на Държавна опера - Русе и Държавна опера - Бургас. Гостувала е на сцените на Национална опера-София, Държавен музикален театър “Стефан Македонски”- София, както и в театрите на Варненска опера, Пловдивска опера, Старозагорска опера. Многократно участва в международни проекти с гастроли в Италия, Франция, Холандия, Белгия, Германия, Австрия, Швейцария, Испания, Португалия, САЩ. В богатия репертоар на певицата влизат Сузана и Графинята от “Сватбата на Фигаро”, Деспина, Фиордилиджи от “Така правят всички жени”, дона Анна, Церлина от “Дон Жуан”, Блонда, Констанца от “Отвличане от сарая” на Моцарт, Розина от “Севилският бръснар” на Росини, Виолета от „Травиата”, Джилда от „Риголето”, Оскар от „Бал с маски” на Верди, Адина от „Любовен еликсир”, Норина от „Дон Паскуале” на Доницети, Мюзета и Мими от „Бохеми”, Лиу от „Турандот” на Пучини, Щаси и Силва от „Царицата на чардаша” на Калман, Адела от „Прилепът” на Щраус-син, Мария Десислава от едноименната опера на Парашкев Хаджиев, Катерина Измайлова от едноименната опера на Шостакович и други. Носител на "Кристална лира" за 2015 г. Музикант на годината за 2017 г. в анкетата на предавантео за класическа музика "Алегро виваче" по програма "Хоризонт" на БНР.
Йордан Христозов, баритон – в ролята Княз Ипсхайм-Гинделбах
Дебютът на Йордан Христозов е през 1998 г., когато участва в съвместни турнета на „Дунавска опера“ – Русе и „Euro Stage“ – Амстердам. Баритонът продължава да развива таланта си в турнета на ОФД – Плевен, а след това и като солист на ОФД – Русе. Солист на Държавна опера – Бургас от 2009 г. В репертоара му влизат баритонови партии от оперите „Мадам Бътерфлай“, „Севилският бръснар“, „Травиата“, „Бохеми“, „Кармен“, „Вълшебната флейта“, мюзикълът „Службогонци“, оперетите „Графиня Марица“, „Цигански барон“, „Лелята на Чарли“ и др.
0 Коментара